Surahammar-GIK 2-3 (1-1, 0-1, 1-1)

Enligt Västmanlands Läns Tidning var matchen som en träningsmatch, en ganska avslagen tillställning? Det får vara hur det vill med det, GIK har nu tre raka segrar efter storförlusten mot Skövde och får en bra känsla med sig in i kvalet.

GIK kom till spel med endast tre femmor och flera unga spelare med ringa rutin av seniorhockey.

En av dessa var Emil Andersson-Malmsjö som fyra minuter in i andra perioden gjorde sitt första mål i a-laget, och såg till att GIK för andra gången tog ledningen i matchen. En ledning som laget behöll matchen ut.

–  Det var skönt. Marklund tog pucken i mittzonen, tog sig förbi två spelare och två till. Jag hängde på och sköt när pucken var lös, säger Emil. Som ändå var kritisk när det gäller matchen som helhet:

–  Vi kom inte upp i vår normala standard och vi borde ha gjort flera mål.

Fler mål eller inte, den fjärde raka segern mot Surahammar ger ett bra psykologiskt övertag inför det stundande kvalet som ligger tre veckor bort. Hur förbereder man sig då?

–  Vi tränar hårt första veckan. Och sen, ja det finns alltid saker att bli bättre på.

Ännu mer träning alltså, och två träningsmatcher mot Varberg. Sen är det dags att titta på vilka division II-lag som man får möta i kvalet.

GIK:s mål gjordes av Henrik Ekeståhl (Henrik Marklund) 0-1, Emil Andersson-Malmsjö (Henrik Marklund, Henrik Ekeståhl) 1-2 och Henrik Marklund (Jesper Sellin, Henrik Ekeståhl) 1-3.

Publicerades 2016-02-15