Tranås-GIK 5-0 (3-0, 2-0, 0-0)

Det som inte dödar härdar.

– Vi får en mardrömsstart. De två första skotten mot mål går in, lite turligt måste man nog säga. Då har vi en ruskigt brant uppförsbacke. Sen råkar vi ut precis allting, samtidigt som vi har svårt att få något i powerplay-väg med oss.

Tomas Sandlins analys är klockren, men efter den mardrömslika inledningen med två mål i baken efter drygt två minuter och ett lag som nätt och jämnt kom ur egen zon under de första tio minuterna av period ett tog det sig. Laget kämpade sig sakta men säkert i den branta uppförsbacken och den sista perioden var fullt godkänd.

Men så var det detta med all tid i boxplay. GIK är inga busar, ändå är det väl mycket av den varan.

– Jag vill gärna tro det. Ändå är det så nästan varenda match att vi har dubbelt så mycket boxplay som motståndarna.

En spelform som GIK behärskar väl. Att motståndarna bara fick en 30%-utdelning på sina powerplay, eller om man så vill två mål på sexton minuter varav två tunga perioder i spel tre mot fem är bra.

Skribenten undrar liksom många andra hur man kommer igen efter en så tuff inledning.

– Vi är inne i en tuff period just nu med fyra topplag efter varandra, varav tre på bortaplan. Vi har gjort två riktigt bra insatser i Vimmerby borta och Kallinge hemma. Nu fick vi ett bakslag här; varför är jag inte färdig med än, men Tranås är ett bra lag.

– Det finns vissa saker vi kan ta med oss från de här matcherna, som att vi spelar helt OK i box. Jag tycker också att vi kan ta med oss att vi kunde sätta ner foten och ”stoppa blödningen”. Hade vi fått ett eller två mål hade det sett annorlunda ut.

På söndag väntar ytterligare en svår match, Nybro borta.

– Precis, men det som inte dödar härdar. Det är bara att jobba vidare och lära sig av misstagen. Se till att nästa gång man ställs inför en situation så har man en bra lösning.

Publicerades 2017-10-19