Tranås – GIK 5-2 (3-1, 0-0, 2-1)

Det blev en tunga resa hem från Tranås. Men snart så är det söndag och då försöker vi igen.

Biträdande lagkapten Linus Ljung ger sin syn på vad som hände under matchen.

– De kom ut starkare än oss och var det bättre laget i första perioden.

Redan i den andra minuten tog Tranås ledningen, men redan tre minuter senare gjorde Kevin Jågas-Hansson (Lucas Geyzon, Hugo Johansson) 1-1. En godkänd inledning, fast sen hann Tranås med att göra 2-1 och 3-1 innan perioden var över.

– Andra är rätt jämn, tycker båda lagen skapar bra chanser. I tredje försöker vi ge det en ärlig chans, men det gick inte idag.

Nej, med ett försprång på två mål blev Tranås en alltför svår motståndare i tredje efter att ha varit klart mänskliga i andra. GIK hade svårt för att ta vara på sina chanser och Tranås utökade ledningen till 5-1 innan Kim Persson (Carl-Johan Svensson, Jonas Lönn) gjorde 5-2.

På onsdag har GIK ingen match och det finns en del att jobba på till nästa söndag.

– Tycker vi måste jobba på att komma ut bättre till matchstart, att vi är redo direkt när pucken släpps. Sen klyddar vi till det i egen zon ibland och det måste vi jobba bort.

Glädjande är att när vi väl spelar som vi kan så visar vi att vi kan mätas med de bästa.

På tal om ett uppehåll på en vecka, hur ser Linus på det till skillnad på den intensiva perioden i förra veckan?

– Tror det är bra med ett litet uppehåll, vi har haft några täta matcher nu så blir bra med en träningsvecka där vi kan jobba på dom sakerna som inte riktigt funkar.

Att möta ytterligare ett topplag nästa helg är något som bara inspirerar.

– Det känns bra, är bara skoj att spela mot bra lag och när det gäller något.

Publicerades 2018-01-15