Trollhättan – GIK 2-12 (1-3, 1-2, 0-7)

Någon gång på sjuttiotalet såg skribenten GIK besegra Borås Finska Förening hemma med 18-3. Gårdagens 2-12 mot THC är det största resultatet som han minns att han har varit vittne till efter det.

GIK var matchen igenom det bättre laget och siffrorna borde ha blivit större. Men så var det detta med att göra mål av chanserna… Inte så att GIK någon gång låg illa till, men åtminstone första perioden var THC med i matchen.

THC hängde med någorlunda under andra perioden, men under tredje perioden var det som två nya lag möttes. Ett GIK som gjorde det mesta rätt och ett trött och håglöst hemmalag. Utklassningen var fullständig.

När rutinerade seniorer äntligen får fart på målproduktionen gör de vad omgivningen har rätt att förvänta sig av dem. När Gustav Lundmark, arton år i december, gör ett hattrick är det värt att uppmärksammas lite extra. Han jobbade hårt, gjorde det mesta rätt och det gav resultat.

— Vi kom inte upp i vårt normala spel och slarvade mycket, säger den lovande junioren i en kommentar till de två första perioderna.

— Jag vet inte vad som hände sen, men det var roligt att det lossnade.

Gustav gjorde ett bra intryck hela matchen, var det något särskilt med fjärdekedjan denna gång?

—  Njae, jag vet inte. Det bara stämde idag, svarar Gustav ödmjukt. Vi hittade varandra bra,

Och skribenten konstaterar att en fjärdefemma som kan producera är en tillgång.

Även Tobias Henriksson gjorde ett hat trick och är värd att nämna.

Publicerades 2021-11-04