Tung förlust mot Skövde

Grästorp hade inte mycket att sätta emot Skövde i returen från den första träningsmatchen.

Den 11 augusti möttes GIK och Skövde i Åse & Viste Arena, då vann Skövde med 2-0.

Idag var det dags för returmötet och tanken på förhand var att det skulle bli revansch för GIK, men så blev inte fallet.

Kevin Jågas Hansson hade en fin möjlighet i början och Viktor Jörnevik hade ett flertal möjligheter mot Skövdes målvakt men fick aldrig till det.

Skövde tog ledningen efter knappt nio minuter av matchen när Anton Blomberg hittade en lucka mellan Robin Wallin benskydd.

Jörnevik fick ett friläge i numerärt underläge efter nästan elva minuter men skottet landade i magplattan på målvakten.

I den andra perioden ökade Skövde tempot och GIK fick svårt att hänga med och hemmalaget gjorde två mål på lika många minuter. Först i fem mot fyra spel och sen efter en retur av Wallin när det var lika många spelare på isen.

GIK fick en straff med en och en halv minut kvar att spela men Jågas Hansson lyckades inte överlista Hultstrand i Skövdes mål.

I den tredje perioden ökade känslorna och både GIK och Skövdes spelare fick spendera tid i fel bås. När GIK dessutom fick spela tre mot fyra gjorde Skövde sitt fjärde mål för kvällen.

Men det var inte slut där, även 5-0 skulle komma innan matchen var till ända.

Carl-Johan Svensson åkte på en ful huvudtackling med två minuter kvar men klarade sig undan skada som tur var.

GIK får ta nya tag i genrepet på onsdag när HC Dalen kommer på besök till Åse & Viste Arena.

//Kritoffer Bennemyr-Porath

Publicerades 2017-09-09