Tyringe SoSS – GIK 0-4 (0-0, 0-1, 0-3)

En stabil sista utpost är guld värd, och GIK har två att välja på. I söndagens match var det Adam Schoultz tur att vakta kassen.

Bortasegern mot Tyringe var en gedigen insats av hela laget, men Adam ska ha med berömd godkänt. Särskilt för att han höll nollan under den tuffa första perioden, när spelet lämnade en del i övrigt att önska och GIK bland annat fick spela en bra stund tre mot fem.

I andra perioden tog GIK kommandot och med fem minuter kvar av perioden gjorde Christian Rudolphi 0-1 på en retur.

Tredje perioden var knappt en minut gammal när Jonas Lönn (Emil Andersson Malmsjö, Lucas Geyzon) gjorde 2-0. Några minuter senare blev Christian Rudolphi (Kim Persson) tvåmålsskytt, med ett mycket vackert skott i krysset. Då var matchen i princip avgjord, men det blev Kevin Jågas-Hansson (Hugo Johansson) som fastställde slutresultatet till 0-4 i öppen kasse och i boxplay.

En nöjd Adam Schoultz låter säker när han svarar på frågan om vad som avgjorde matchen.

– Jag tror det var vår defensiv, i tredje perioden håller vi dom till tre skott fram tills sextonde minuten, sen i tredje drar vi ifrån rent målmässigt. Vi dödar deras press på det sättet.

Sex poäng på tre matcher är en bra inledning på vårsäsongen. Adam vill ändå betona att alla poäng är lika viktiga.

– Det är självklart viktigt, men just nu är alla poäng viktiga för att kunna hänga med i toppen av tabellen.

Och visst finns det både saker att ta med sig under resten av serien, liksom att förbättra.

– Jag tycker vi kan ta med oss många små bra saker idag, vi täcker mycket skott och har bra fart i större delen av matchen.

– Det finns alltid saker att jobba på, men som helhet tycker jag det är en bra match från vår sida.

På onsdag hoppas skribenten på en välfylld ÅVA och vårens första hemmaseger. Vad kan vi vänta oss från lagets sida?

– En väldigt jämn match, med fart och vi ska försöka fortsätta vårt bortaspel på hemmaplan.

Till sist, hur ser Adam på konkurrenssituationen om den sista utposten? Statistiken ljuger inte, GIK har två bra och jämna målvakter.

– Det känns bra att ha konkurrens för på så sätt kunna pressa sig lite extra varje dag. Sen är han en helt okej polare också, så vi har en bra relation!

Publicerades 2018-01-08