Tyringe SoSS-GIK 1-3 (1-2, 0-0, 0-1)

Äntligen! Första trepoängaren på länge är ett faktum.

Det är lätt att tänka sig att milen hem känns korta efter den efterlängtade segern borta mot Tyringe SoSS.

– Det såg ungefär likadant ut i alla tre perioderna: Vi låg på rätt sida, höll Tyringes spelare på utsidan och tvingade dem att ta dåliga avslut.

– Man kan säga så här: Vi har gjort bättre matcher tidigare och förlorat. Vad vi inte gör i den här matchen som vi inte har gjort tidigare är att vi gör färre individuella misstag och uppträder betydligt mer disciplinerat när det ska avgöras. Vi får inte nerverna utanpå och spelar med stort tålamod.

– Som vanligt får vi väldigt mycket boxplay. Jag säger inget om våra utvisningar, men att han lyckas missa ”allt” som motståndarna gör. Vi får bara tio sekunder i powerplay, det är helt magiskt.

Tomas Sandlin ger en kort analys av matchen och på frågan om det är det är arbetet i kulisserna som Peter Johansson berättade om i morse som har gett resultat svarar han:

– Det är naturligtvis en del i det hela. Samtidigt så tycker jag att det har funnits ett frö till att vinna matcher i stort sett hela tiden. I och med att vi har tappat matcher har det rubbat självförtroendet och tron på det vi håller på med när matcherna ska avgöras. Äntligen fick vi till det och det var väldigt mycket värt.

2-1 efter första perioden följdes av en mållös andra period. I tredje perioden var det onödigt spännande när GIK fick spela fyra mot fem i fyra minuter, men slutresultatet fastställds till till 1-3 med blott åtta sekunder kvar av matchen.

På frågan om individuella prestationer framhåller Tomas Sandlin en kvartett:

– Adam ska ha en stor eloge, i slutet av matchen kliver han fram och gör ett helt gäng riktigt vassa räddningar; Hela kedjan Adam Willig, Kim Persson och Christian Rudolphi gör alla målen och ska ha beröm. I övrigt tycker jag att vi gör en bra laginsats.

Publicerades 2017-11-26