Valbo-GIK 3-2 (0-0, 0-1, 2-1, 0-0, 1-0)

GIK borde ha kommit hem med tre poäng, men den enda poängen kan visa sig värdefull i en oerhört jämn kvalserie.

I de två första perioderna var GIK det klart bästa laget; bättre fart på skridskor och puck, tyngre och aggressivare. Men det dröjde dryga fjorton minuter in i andra perioden innan laget tog ledningen med 1-0 genom Jakob Wulcan.

–  Vi spelade väldigt mycket i motståndarnas zon, men vi hade problem med att komma in mot mål och få det riktigt starka trycket, säger Johan Larsson som räddade en poäng åt GIK.

Sista perioden blev stökig med många utvisningar. Valbo tog över i matchen och tog via två snabba mål ledningen med 2-1. Johan Larsson (Jakob Wulcan, Henrik Marklund) gjorde 2-2 med en och en halv minut kvar av ordinarie matchtid. Riktigt spännande blev det mot slutet, när GIK fick spela de sista dryga tjugo sekunderna med två man utvisade.

–  Domarna höll en låg nivå, men det drabbade båda lagen lika, säger Johan i en diplomatisk kommentar till de många utvisningarna. Totalt elva för GIK och åtta för hemmalaget.

En spännande match fick avgöras genom straffläggning och GIK är nu trea, tre poäng efter ledande Surahammar i en jämn serie där inget lag ännu är avhängt.

På onsdag väntar sista matchen i första rundan av serien, hemma mot Grums. En ny möjlighet för laget och den trogna hemmapubliken att visa var skåpet ska stå.

Publicerades 2016-03-14