Vänersborg – GIK 1-2 (0-0, 1-0, 0-1, 0-1)

GIK – bäst när det gäller.

Förutsättningarna var inte de bästa, tre förluster i rad och flera spelare med potential att avgöra en match borta. Men också en het vilja att vinna detta prestigefyllda och sportsligt viktiga derby.

Minns vad andremålvakten Karl Gustavsson sa inför matchen, något om att ”utmana deras backar och åka mycket skridskor”. På det hela taget en bra förutsägelse.

För under första perioden gick det undan, med mycket underhållande spel och flitigt byte av chanser. Tack vare två grymma målvakter inga mål.

I andra perioden drogs tempot ned, något som passade hemmalaget bäst. Drygt fyra minuter in i perioden gjorde de 1-0 och tog ett fast grepp om matchen. De tio sista minuterna spelades i långsamt tempo, med mycket tid i GIK:s zon, där Simon Zurawski i målet i vanlig ordning gjorde bra ifrån sig.

I sista perioden drog GIK upp tempot rejält och tröttade sakta men säkert ut Vänersborg. I mitten av perioden gjorde Alexander Liljedahl 1-1 efter en spelvändning och GIK hade flera bud på ett ledningsmål i matchen som ändå gick till förlängning.

Knappt fyra minuter in i förlängningen levererar Thim Skog en i det närmaste perfekt passning till GIK:s egen duracellkanin Tobias Henriksson som sätter det avgörande målet. Med matchhjältens egna ord:

— Det var lite gruff i hörnet, Thim får pucken och vänder om. Jag tror inte att jag ska få den, men han ser mig och jag blir helt ensam med målvakten.

Resultatet blev ett iskallt och mycket snyggt mål.

Hela laget gjorde en bra insats, men Simon Zurawski måste nämnas. Och de duktiga riktigt unga spelarna som inte ens var med i truppen från början, men som gör riktigt bra ifrån sig och tar för sig när de får istid.

Publicerades 2019-03-21