Vänersborg-GIK 4-5 (0-1, 2-2, 2-1, 0-1)

En seger är alltid en seger och bra för självförtroendet, även om matchen i sig är av mindre betydelse.
— Särskilt om det är ett derby, säger tvåmålsskytten Dmitry Iskornev, väl medveten om rivaliteten mellan GIK och VHC.
0-1 efter första perioden är en måttlig ledning, men skottstatistiken (15-5) och GIK:s spelövertag säger mer.
— Det är svårt att spela mot dem, de spelar ett mer fysiskt spel än oss, säger Dmitry som gjorde periodens enda mål.
Vänersborg kvitterade i inledningen av andra perioden. Därefter ryckte GIK ifrån till 1-3 genom Nikita Reyn och Viktor Johansson. Sen såg det inte riktigt lika bar ut, även om de dröjde till det var tre minuter kvar av perioden innan Vänersborg reducerade till 2-3.
— Vi började bli trötta och spelade tillkrånglat, i stället för vårt vanliga enklare spel.
Dmitry var i alla fall inte tröttare än att han ordnade 2-4 i början av tredje perioden. Snabb replik av Vänersborg till 3-4 och 4-4 i slutminuterna. Därefter tog det endast nitton sekunder av förlängningen innan Charlie Björklund avgjorde till GIK:s fördel.
— Vänersborg fightades in i det sista, och det gjorde vi också. Det var ett derby och då är det tight.
Han trivs med att det är match igen i morgon.
— Det ska bli roligt. Då går vi ut och spelar vårt spel.
Sedan följer ett uppehåll över ju och nyår. För Dmitri är det inte aktuellt att åka hem till föräldrarna och fira. Nej, det blir långresa inom Sverige, till flickvännens familj i Boden.
— Jag ser fram emot det. Förra året var det väldigt trevligt.

Publicerades 2019-12-14