Vänersborgs HC – GIK 6-1

Lördag och derby i Vänersborg. Gästskribent William Arweson ger sin syn på matchen.

Vänersborg – Grästorp, en på förhand spännande match börjar sömnigt och efter mycket slarv av GIK kan Vänersborg göra 1-0 efter en kontring efter 5:14 in i matchen. Matchen är fortsatt avslagen och båda lagen byter några målchanser med varandra men med mindre än två minuter kvar sätter Vänersborg 2-0 lite turligt bakom Simon Zurawski.

Andra perioden får Vänersborg börja med powerplay i 4:27 minuter, Grästorp ser ut att klara av de långa boxplayet, men med en sekund kvar av utvisningen gör VHC 3-0. Mindre än två minuter efter VHCs mål får GIK en två mot etta där Peter Cintala snyggt hittar över till Alexander Liljedahl som kan lägga in pucken i öppet mål och ställningen är 3-1, 6:16 in i andra perioden. Några minuter senare drar GIK på sig två utvisningar och får spela 5 mot 3, VHC utnyttjar den chansen och kan göra 4-1, 14:18 in i andra perioden.

Tredje perioden börjar och nästa mål känns väldigt viktigt och GIK får möjlighet att komma in i matchen efter att ha fått ett powerplay, 1:31 in i tredje och ett litet hopp finns. Men istället för ett mål framåt så slarvar GIK och VHC kan göra 5-1 med en man mindre på banan. Tredje perioden kontrolleras av VHC och de ger inte GIK någon möjlighet. 14:18 gör VHC 6-1 och om matchen inte var avgjord innan så var den det nu. VHC vinner välförtjänt.

Publicerades 2018-11-24