Värnamo-GIK 0-8 (0-3, 0-4, 0-1)

Mycket verkstad och lite snack. Vilken skillnad några dagar gör – när GIK tar vara på allt det som har varit bra och dessutom hittar rätt blir det målfest.

— Vad var skillnaden? Svår fråga, men vi hade marginalerna på vår sida och fick in puckarna, säger en mycket nöjd Andreas Högosta.

Laget spelade som aldrig förr (?) den här säsongen och hemmalaget var stundtals chanslösa. Mål av Sebastian Kristiansson, Dmitry Iskornev och Joel Nyberg på några få minuter i första perioden och Värnamo tog en tidig Time Out för att samla styrkorna.

— Första perioden, vi spelade mindre bra i egen zon och vi har faktiskt lite tur som vinner den med 0-3, Men man ska ha tur ibland också!

Men det skulle bli bättre än så. Ett mycket effektivt försvarsspel och tillvaratagna egna chanser och målfesten fortsatte. Dmitry Iskornev utökade GIK:s ledning till 0-4 och sen spädde Jonas Lönn, Sebastian Kristiansson och Martin Berntsson spädde på till sammanlagt 0-7.

— Vi tar över allt eftersom matchen går och puckarna trillar in. Ju fler puckar vi får in, desto mer trubbas motståndarna av.

Sista perioden handlade mest om att spela på resultat och hjälpa en i vanlig ordning mycket bra spelande Simon Zurawski att hålla nollan. 0-8 gjordes av GIK:s egen duracellkanin och bäste utespelare för kvällen Tobias Henriksson.

Övriga spelare som ska ha beröm är Oliver Hofbauer och Sebastian Kristiansson.

Publicerades 2019-01-17