Västervik-GIK 8-2 (3-1, 3-1, 2-0)

Storstryk borta mot seriesuveränen och det finns säkert de som vill tala om kris. Lagkaptenen Johan Andersson är av en annan uppfattning.

55-19 i skott och 8-2 i mål talar ett tydligt språk, detta var stort sett Västerviks match från början till slut.

– Västervik är ju riktigt bra lag, och vi visste att det skulle bli svårt., säger Johan Andersson.

Inledningsvis hängde dock GIK med riktigt hyggligt. Carl Lundmark (Jesper Sellin) reducerade till 2-1 i  mitten av första perioden och när Ewe Svantesson gjorde 3-2 fyra minuter in i andra perioden var det nästan lite nerv i matchen.

I det läget valde Västerviks tränare att ta Time Out för att samla styrkorna, och det gav resultat. På drygt sex minuter gick de ifrån till 6-2 och därmed var matchen i princip avgjord.

– Vi krigade riktigt bra och var med till mitten av perioden. Sen fick de ett par snabba mål.

Sista perioden blev som en trist dag på jobbet för båda lagen och nu är det hårt arbete som gäller för GIK. Gör om, gör rätt och låt Skövde betala för den här förlusten.

– Nu lägger vi den här matchen bakom oss. Mot Skövde är det en ny match, period för period och byte för byte.

Publicerades 2014-10-20