Vimmerby HC – GIK 4-1

Grästorp saknar en rad spelare till denna kamp och kommer till spel med tre femmor och två extra spelare.

Matchen startar i ett högt tempo med ett Vimmerbyanfall när Joel Nyberg erövrar pucken i egen zon, lämnar över den till Kim Persson som sätter högsta fart över planen in i anfallszon. Med sig har han Linus Jerenvik strax bakom och han levererar en passning till honom i slottet varpå Linus sätter den i nätet. 0-1 efter endast 21 sekunder.

Ett par minuter senare drar GIK på sig en utvisning som man reder ut men i den sedvanliga pressen som följer, kvitterar Vimmerby till 1-1 genom Jesper Kokkonen.

Resten av perioden är det hemmalaget som har taktpinnen, dock utan att göra fler mål.

Andra perioden startar som den första slutar. Vimmerby har initiativet och Grästorp sticker upp med ströanfall.

Efter slarv av GIK i egen zon får Vimmerby en gratischans man inte tackar nej till och 2-1 är ett faktum. Målskytt Hampus Harlestam. Tid 10:17.

Hemmalaget fortsätter på inslagen väg och i ett Grästorpsanfall vänder Vimmerby på steken med ett långt diagonalpass upp till offensiva blålinjen. Och med mindre än tre minuter sedan förra målet är det återigen Harlestam som nätar till 3-1.

GIK försöker att skapa chanser men VHC är som bålgetingar och gästerna blir nedtryckta i egen zon under långa perioder av perioden.

När hesa Fredrik tjuter vid andra akten slut är ställningen 3-1.

Jakten på reduceringsmål fortsätter i tredje perioden men Vimmerby ger inte mycket ifrån sig. Hemmalaget får ett mål bortdömt för hög klubba i inledningen utan större protester.

Hjärtebröderna kämpar och sliter men smålänningarna har kontrollen.

9:22 får Vimmerby chansen i numerärt överläge. Detta hinner precis starta för 24 sekunder senare åker ännu en spelare ut för GIK och det blir spel 5 mot 3. Detta klarar dock Grästorparna av med den äran.

Strax därefter är det ombytta roller då gästerna bjuds ett powerplay. Detta varar inte heller speciellt länge men istället för att få spel 5 mot 3 blir det 4 mot 4 efter en utvisning för bortaskrinnarna.

Matchen punkteras definitivt med en och en halv minut kvar då Jesper Kokkonen gör 4-1.

Bara att bita ihop och komma igen till nästa drabbning som sker redan på fredag hemma mot KRIF.

Petter Johansson

Publicerades 2017-10-11