Yes, vårt J18 fixade det!

Förra säsongen hade vi ett samarbete med Vänersborgs HC i J18. En säsong som startade bra, men som tyvärr ledde till degraderingskval. Ett kval där vi lyckades behålla vår division 1-status genom att gå vidare som bästa tvåa, efter uppstickaren Härryda som knep första platsen i vår kvalgrupp.

Inför denna säsong tog GIK beslutet att spela ett J18 i egen regi. Strategin var tydlig, vi skulle göra allt vi kunde för att inte gå till negativt kval. Vi skulle göra det med några få rutinerade juniorer, och en större grupp unga och inspirerade talanger. Den större delen av spelarna skulle alltså bestå av våra underåriga spelare födda 2007. Under säsongen har hela 11 spelare från denna årgång spelat J18, dessutom har tre spelare födda 2008 spelat med laget. Vi har alltså använt oss av 14 underåriga spelare i seriespelet. Det är väldigt många jämfört med andra lag i serien som sällan har med några underåriga överhuvudtaget. Det bådar gott för framtiden. Det är spelare födda 2005-2006 som egentligen tillhör J18, men vid spelarinventeringen hade vi endast fyra spelare födda 2005 och två spelare födda 2006. Därför tvingades vi dessutom söka efter nya spelare för att bredda truppen. Det var då de tre ukrainska spelarna anslöt till truppen. Målvakten Markiian Berezhnutskyi, backen Rickard Bychkov och den skridskostarke forwarden Artem Sharets. Alla tre har tillfört både bredd och spets i olika former. Artem blev tidigt en viktig del i vår andrakedja, där han bildade fart och kreativitet tillsammans med Carl Sandahl och Helmer Dalin. En kedja som backats upp av våra spelskickliga backar Hugo Bergström och Elias Johansson. Denna femma har med sin spelskicklighet och samspel varit ett ständigt hot mot de flesta lag i serien.

När jag skriver rutinerade juniorer så syftar jag till Carl och Arvid Fransson. Båda födda 2004 och två spelare som tränar med vårt A-lag, och som har gjort många bra prestationer i A-laget under säsongen. De har också spelat en stor del av våra J18-matcher, framför allt nu i slutet av säsongen, när vi måste plocka poäng för att placera oss bra i tabellen och spela division 1 även nästa säsong. Med ett A-lag i division 2 är det nödvändigt att spela ett J18 i division 1, om man ska slussa egna spelare uppåt. Det är precis den väg som Arvid och Carl just nu vandrar. De har juniorfostrats i division 1 och utvecklats till goda aspiranter på ordinarie seniorspel i division 2. Både Arvid och Carl har fungerat som goda förebilder för våra yngre spelare i J18. Båda har en fantastisk karaktär som satt tydlig prägel på årets J18.

I säsongens första serie slutade vi överraskande på en tredje plats i serien på 16 poäng, efter seriesuveränen Bäcken och Hanhals. Men vi lämnade både Härryda, Mölndal och Partille bakom oss i tabellen. Vi gick vidare till fortsättningsserien. Trots att både Bäcken och Hanhals klev vidare till Hockeyettan visste vi att serien skulle bli utmanande. Skövde, Jonstorp och Halmstad anslöt från division 1C, kvar var också Mölndal, Härryda och Partille. Nu har vi endast två matcher kvar av serien och vi har skrapat ihop hela 15 poäng, en skörd som gör att vi redan nu ser att vi undviker kval nedåt. Goal achieved!

Det har varit en fröjd att få leda en sådan här grupp. Det finns så många karaktärer att lyfta fram, det förstår alla, annars skulle vi inte kunna prestera så här bra. Förutom de jag redan nämnt så har vi många olika spelartyper, vi har extremt tränings- och viljestarka talanger som Wilmer Wollsén, Ludvig Niska och Max Olsson. Vi har en superskytt i Stig Lindell. Vi har skridskoskickliga och spelskickliga backar som Alvin Bergqvist, Hampus Gustavsson och Elias Johansson. Vi har fysiskt starka lagspelare som Eskil Löfman och Alfons Zetterlund. Vi alla blev också positivt överraskade när den store och snabbe Alexander Sandberg-Lundin gjorde comeback under säsongen. Alexander spelade en mycket viktig roll i en av seriens viktigaste matcher, bortamatchen mot Skövde som vi vann med hela 4-1, en nyckelmatch för oss.

Hugo Andersson har varit en av seriens bästa målvakter, trots att han är förstaårsjunior. Han har vunnit flera matcher åt oss med sitt lugna och strukturerade målvaktsspel. Hans spel har skapat det lugn som ett ungt och orutinerat lag behöver känna bakom sig. Hugo har en lysande framtid framför sig, alla lag vill bygga sin framgång på en sådan karaktär.

Till tråkigheterna. Joel Sunnerdahl, en spelare som vi ville bygga laget runt drabbades tyvärr av en fraktur i en ryggkota under matchen mot Hanhals. En skada som nu visat sig bli slutet för säsongen. Joel mår bättre och har tränat på is, men har ännu inte spelat någon match sedan skadan. Jag hoppas givetvis att Joel hittar tillbaka till hockeyn under nästa säsong. En annan nyckelspelare som vi saknat stora delar av säsongen är målskytten och slitvargen Gustav Theng. Tyvärr har sviterna av covid gjort att han spelat sparsamt under säsongen. Gustav gjorde trots sin unga ålder succé i J18 redan förra säsongen, och har tillfört mycket de få matcherna han spelat denna säsong. Vi alla hoppas att Gustav blir kvitt sina besvär i en snar framtid, så han kan få göra det han älskar att göra, och att även vi utanför rinken kan få njuta av hans fartfyllda spel igen.

Nu ska vi alltså endast spela mot Skövde och Halmstad, båda matcherna hemma, sedan är säsongen för J18 slut. Det kommer med största sannolikhet bli någon cup, men seriespelet är slut. Jag vill tacka alla spelare, övriga ledare och föräldrar för en mycket trevlig säsong. En säsong som man har i sina drömmar, framför allt de nätter som man legat sömnlös och grubblat.

Kom till hallen och kika på söndag, och söndagen därefter, sedan är det för sent för denna säsong.

Johan Dalin, tränare J18

Publicerades 2023-02-08